Kerstbroden actie 2016

Kerstbroden actie december 2016

Precies 2501 broden hebben bakker Ashok Gharbaran en zijn collega’s de afgelopen weken gebakken.
De komende dagen worden zij uitgedeeld aan evenzoveel eenzame, vaak alleenstaande Haagse en Rotterdamse ouderen.
Een van de broden is extra bijzonder ‘want 2,5 meter lang en met veel liefde versierd’
en wordt deze woensdagmiddag aangesneden in het ontmoetingscentrum van WZH Transvaal door wethouder Karsten Klein.
Bij het aansnijden wordt hij geholpen door WZH Transvaal-bewoner Ramsoekh Sadhoe (77), de bakker en zijn 4-jarige dochtertje Ashana.

Wethouder Klein vertelt de ruim tweehonderd Surinaams-hindoestaanse ouderen die in de zaal zitten dat hij het tegengaan van eenzaamheid bij ouderen als een van de speerpunten uit zijn pakket ziet.
En dat hij daarnaast enkele weken geleden op werkbezoek in India is geweest. ”Negen procent van de Haagse bevolking is Surinaams-Hindoestaans,” zegt hij. ”In het buitenland zijn ze vaak flabbergasted als ze horen dat we hier feesten als Divali en Holi vieren.
Ik zie het als een waardevolle schat dat wij als stad zo’n grote culturele diversiteit hebben.
Daar kunnen wij ook economisch van profiteren, vandaar het bezoek aan India om te kijken of we meer samenwerkingsovereenkomsten sluiten.” Vervolgens delen de wethouder en de bakker sneeën kerstbrood uit aan alle aanwezigen.

Ramsoekh Sadhoe is als mede-aansnijder een van de eersten die een stukje krijgt. Voor hem betekent jaarlijkse kerstbrodenactie het begin van een mooie kerstperiode. ”Surinamers zijn gek op kerst,” vertelt hij terwijl hij op een stoel geniet van een stukje kerstbrood. ”Als kind vierden we het al hoor met een mooie, grote boom en cadeautjes voor de kinderen.” Hij vervolgt dat hij zelf kookt met kerst. ”Hele gebraden kip met nasi, sambal én een lekker wijntje,” klinkt het verlekkerd uit zijn mond. Ramsoekh Sadhoe krijgt bijval van de dame die naast hem zit, wijkbewoonster Mangal Lalta (68). ”Inderdaad…wij eten geen rollade of kalkoen maar nasi.”

Net als meneer Sadhoe geniet mevrouw Lalta met volle teugen van de feestelijke bijeenkomst die wordt afgesloten met een optreden van Indiase muzikanten. ”Geweldig met alle ouderen hier uit de buurt. Ik was nog nooit in het woonzorgcentrum geweest,” vertelt ze. ”Maar vindt dit enorm leuk.Ondertussen is bakker Ashok Gharbaran nog steeds brood aan het snijden. Met het mes in zijn handen, vertelt hij dat in totaal vijf weken bezig met het bakken van alle broden, die zijn betaald door Haagse ondernemers, en die de komende dagen door vele vrijwilligers van stichting Dunya worden uitgedeeld aan eenzame, vaak alleenstaande ouderen in de regio. ”Of ik straks nog wel kerstbrood kan zien,” vraagt hij lachend. ”Ja, ik blijf ze zelf ook heel lekker vinden. Surinaamse kerstbroden zijn ook een beetje anders hé. Een beetje spicy…Ik heb ook veel zin in kerst.”