Bakkerij Ashok“Het moet jou raken, dan is het goed”

In gesprek met….
Ashok Gharbaran

Directeur-eigenaar van Bakkerij Ashok aan de Weimarstraat 327 te Den Haag
“Het moet jou raken, dan is het goed”

Het is 2 uur ‘s nachts als Ashok mijn appje beantwoordt. Immers als bakker werkt hij het hele jaar door, tijdens de kleine uurtjes om ervoor te zorgen dat Hagenaars ’s morgens lekker vers brood op hun bord hebben. Op vakantie gaat hij niet. Een paas en pinksterweekend met zijn gezin is waar hij zijn energie uit put.
Ashok, meer bekend als bakker van de wereldberoemde Surinaamse kerstbroden en bakker van het 2,5 meterslange Dunya-Kerstbrood is een aimabele, goedlachse man van 40. Hij is getrouwd en vader van twee lieve kindjes. Op mijn vraag waar hij zijn drive op baseert zegt hij “uit niets iets lekkers maken waar mensen van genieten” oftewel meel en water kneden en uit zijn handen een mooi resultaat zien komen, daar geniet hij van. Een goed voorbeeld daarvan zijn de Surinaamse Kerstbroden. Een geheel eigen recept, dat helemaal door hemzelf verzonnen is, levert hem een keur aan mooie reacties op. Ashok is een gedreven man, die niets aan het toeval overlaat. Ieder broodje of bol passeert zijn hand. “als ik het niet lust dan kan ik het ook niet aan een ander voorschotelen” dat is de mening van Ashok. Afgelopen jaar heeft hij 100.000 kerstbroden afgeleverd door heel Nederland. Een succes waar hij trots op is. Mensen die speciaal om zijn broden vragen….
In 2011 is Ashok zelfstandig zijn zaak gestart in de Weimarstraat. Op 20-jarige leeftijd begon hij brood te bakken in het familiebedrijf aan de Kaapseplein. Geboren in Paramaribo als oudste zoon uit een traditioneel Hindoestaans gezin met vier zonen was hij altijd al op zoek naar een zinvol bestaan. Iets dat hem voldoening zou geven in zijn werk door waardering van anderen. Hoewel Ashok nooit eerder iets met het bakkers vak te maken heeft gehad kreeg hij de kans om met een vriend een maand lang mee te draaien in de bakkerij. Dat beviel goed en zo ist allemaal gekomen….
Bakkerij Ashok is zoals gezegd, vooral bekend vanwege de Surinaamse kerstbroden. Maar ook de puntjes, heerlijke berlinerbollen en andere Surinaamse lekkernijen zijn tongstrelend.
Als mens is Ashok spiritueel zeer actief. Hij gelooft in het goede, mediteert dagelijks en doet aan vasten mee om daar kracht uit te putten. Een belangrijk deel van zijn leven is gewijd aan SEWA. “Doe goed en kijk niet om’ is zijn motto. Dat zien we ook terug in zijn gedrag. Kwetsbaren in de samenleving kunnen altijd een beroep op hem doen, dat zeg ik uit eigen ervaring vanuit Dunya. Donaties geven aan goede doelen is iets dat hij van huis uit heeft mee gekregen. Zijn ouders hadden altijd tropische supermarkten en waren maatschappelijk zeer betrokken. Dat heeft hem altijd een goed gevoel gegeven.
Op mijn vraag wat voor hem de kers op de taart is in het leven noemt hij de wekelijkse picknick met mijn kinderen op bed. Omdat dit om nadere uitleg vraagt vertelt Ashok dat hij iedere zondag (enige dag dat hij vrij is) ’s morgens om half zes op zijn bed een kleed legt met bami/ nasi, vlees en andere lekkernijen. Samen met het gezin eet hij dan de maaltijd op. Zijn kinderen noemen het de wekelijkse picknick met papa en mama. Dat is hem heilig. Niets of niemand pakt hem dat af…
Over zijn relatie met Dunya is hij duidelijk. “Jullie doen dingen waar ik volledig achter sta en daarom gaat het goed, zelfs nu na tien jaar nog. ík zal dit altijd blijven steunen’
Ashok kijkt uit samen met Dunya naar de tiende editie van de kerstbrodenactie in december. Het is jammer dat het moet, maar zolang het nodig is gaan we door, zegt Ashok die een duurzame relatie heeft met Stichting Dunya Nederland.

Auteur: L.S.Baboelal-Thakoer (voorzitter)
Oktober 2018